Dinkelpizza



Världens enklaste och framförallt godaste dinkelpizza gör du av följande ingredienser:

20 g jäst
3 dl kallt vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt
500 g dinkelsikt

Rör ut jäst i vattnet, tillsätt olivolja, salt och sist dinkelmjöl. Knåda ihop till en smidig deg och låt den jäsa en liten stund. Kavla eller tryck ut degen med fingrarna på en plåt med smörpapper.

Koka ihop en tomatsås av krossade tomater, lök och lantbuljong eller örtsalt. Bred ut över pizzan! Har man väldigt bråttom går det bra att bara hälla ut krossade tomater direkt ur burken på pizzan och salta lite.

Sen kommer det roliga. Välj ut en massa goda saker du gillar och strö ut över pizzan! Jag brukar ta färska champinjoner, lök, paprika, chili, kalamata oliver och mycket fetaost.

In i ugnen i 220-240 grader tills den ser färdig ut. Krydda med oregano och servera med ruccolasallad.

/ Angelica

Kommentarer
Postat av: Linda

Mmmm, den här pizzan vill jag bli bjuden på när jag kommer och hälsar på (jag lovar att försöka komma snart!) men utan svamp helst:) Puss!

2010-06-08 @ 10:51:01
URL: http://lindakabilmanordqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0