Rabarberpaj

Igår fick jag i uppdrag av svärmor att slänga ihop en rabarberpaj... så det gjorde jag, verkligen slängde ihop den. Vet inte rikigt hur mycket jag hade av allt för smuldeg gör man ju tills den känns bra... men om jag skulle gissa så kan ni alltid kolla här nedan. Tryckte i lite sirap för att få det hela extra knäckigt. Sen fuskade jag med flytande margarin istället för smör... för det var det som fanns hos svärmora.


Smuldegen:
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 dl strösocker
½ dl ljust muscavadosocker
1 msk kanel
1 msk sirap
1½ dl flytande margarin

Rabarberjoxet:
8 rabarberstjälkar skurna i bitar
1 msk potatismjöl
1 msk strösocker
1 tsk kanel

Koka rabarberna i lite vatten i max fem minuter. Låt rinna av.
Rör ihop dem med potatismjölet, socker & kanel & lägg i en smörad form.

Gegga ihop smuldegen & lägg den över rabarberna.

Grädda i 225 grader tills ytan blivit gyllenbrun & krispigt god.

Servera med vaniljglass eller lyxig vaniljsås.

Puss, Sofie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0