Grekernas matlagningskonst

Häromdagen gjorde mina grekpojkar finfina köttfärsbiffar (Biff Teki) till mig. Vanligtvis brukar vi ha mynta i Biff Teki, men den här gången blev de lite barnvänligare. Till dem serverade jag en grekisk sallad på gula tomater & en riktig tzatziki. Det där med tzatzikin är väldigt viktigt för Johan. Man får inte göra nån svensk fuskvariant. En tzatziki ska vara stark och len. (Som en grek!)





Biffar:
Blandfärs (för att få dem saftiga)
Lök
Riven vitlök
Äggula
Ströbröd
Salt
Peppar

Tzatziki:
Grekisk yoghurt
Riven gurka
Riven vitlök (mycket)
Olivolja
Vitvinsvinäger
Salt
Peppar

Allt i rimliga propotioner.

Pusspuss // Sofie.








Kommentarer
Postat av: Pappasaurus

Hmm, vill ännu en gång påpeka att Biffteki inte ska särskrivas. Annars en fantastisk bild på mig :-)

2010-05-26 @ 12:19:40
URL: http://pappasaurus.blogg.se/
Postat av: Linda

Mmmmm, fasiken så gott! Det där vill jag gärna bli bjuden på i sommar:)

2010-05-26 @ 12:19:49
URL: http://lindakabilmanordqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0