Chunky Cherry Chocolat Crunch

Det bästa med Amerika är att de är så duktig på sötsaker. Och av de amerikaner som är duktiga på sötsaker är Ben & Jerry de allra duktigaste. Därför har jag tagit inspiration från deras goda glassar och gjort min egen, lika goda glass. Jag blandade mina favvosmaker och fick till en fantastiskt välsmakande kaloribomb. Att jag gör något amerikanskt kan vi tacka Söta Saker för.








Glass:
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
4 äggulor
1 dl socker
50 g hackad, fin, 60-procentig choklad

Crunch:
50 gram finchoklad
1 näve grovkrossade valnötter
1 näve urkärnade körsbär

Koka upp grädde och mjölk.
Vispa äggulor och socker och rör ut det med lite av den varma gräddmjölken.
Häll tillbaka äggsmeten i resten av gräddmjölken..
Sjud under ständig omrörning tills smeten tjocknat.
Häll krämen över den hackade chokladen och rör ihop tills krämen blir jämnbrun.
Låt svalna i vattenbad och kör sedan smeten i glassmaskin.
När glassen blivit glass- rör ner crunchet och äääät eller ställ i frysen.

Det är fasansfullt gott och jag vill helst äta det här vareviga dag!

Det är viktigt att använda fina ingredienser till välsmakande desserter och om man vill lära sig mer om finchoklad kan man alltid fråga Angelica. Hon kan allt.

// Sofie.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0