Surdegsbröd på dinkel och råg





Väldigt enkelt, men himmelskt gott bröd! Jag följde Pain de Martins recept men gjorde några små ändringar. Jag hade ingen rågsurdegsgrund så jag bakade på min grund av dinkel. Men använde rågmjöl till första dagen precis som det står, sen bytte jag till dinkel dag 2. Jag lät degen jäsa bara en gång direkt i kastrullen och den fick jäsa mycket längre än Martins deg. Min jäste säkert uppåt 6 timmar, men jag hade väldigt kallt hemma. Kryddade mitt bröd med kardemumma, kummin, anis och fänkål.

Så här blev alltså receptet med mina ändringar:


Dag 1, kväll
100 g dinkelsurdegsgrund (recept här)
300 g vatten
180 g rågmjöl

Blanda surdegsgrund med mjöl och vatten, täck med plast och låt stå över natten.


Dag 2, morgon
surdegen från gårdagen
80 g vatten (jag tog varmt)
300 g dinkelsikt
10 g himalayasalt
kardemumma, kummin, anis och fänkål efter smak

Blanda alltsammans i en bunke för hand i en minut eller två.

Tryck ner ett bakplåtspapper i en kastrull som rymmer ca 2½ l och kleta ner degen. Strö över lite mjöl, täck med en handduk och låt jäsa till dubbel storlek. Min deg fick jäsa ca 6 timmar. Sätt ugnen på 275 grader i god tid. In i ugnen! Sänk temperaturen till 250 grader. Efter 15 minuter sänker du till 200 grader och låter det stå ytterligare 15–20 minuter. Klart att äta med massor av smör!


Tidigare publicerat här.

/ Angelica

Kommentarer
Postat av: Linnéa

vad mysig den nya bloggen är!

2010-05-20 @ 20:25:27
URL: http://linneahansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0