Tre böcker om starka kvinnor

Jag läser ganska mycket men har aldrig tänkt på mig själv som nån som läser mycket. Det är konstigt, med tanke på hur mycket jag faktiskt läser. Vissa böcker stannar kvar längre än andra och vissa kommer man aldrig nånsin glömma. De här tre böckerna har berört mig så mycket att jag tycker att alla borde läsa dem. De är så himlans fantastiskt bra! Speciellt den första. Det kan vara världens bästa bok...

Påven Johanna- Donna Woolfolk Cross
Flickan Johanna vill lära sig allt & trots det medetida manssamhället lyckas hon i smyg lära sig både läsa och skriva. När hennes bror dör klär hon sig i hans kläder och beger sig till ett kloster för att studera till präst. Hon lär sig om läkekonsten och slutar sina dagar i Rom som Påve. Mitt i all historia och religion får man följa en kvinnas kamp & hennes längtan efter kärleken. Den bästa bok jag läst!

Älskade krig- Johanne Hildebrandt
Sarah är en känd mediaprofil vars största kamp är kampen mot pressens smutskastning och kollegornas konkurrerande. Av en slump åker hon, mot sin vilja, ner till Irak för att lämna ett meddelande till sitt ex Magnus. Samtidigt passar hon på att göra ett reportage om honom och soldaterna i Irak. Hon tvingas möta sina fördomar och analysera sina egna värderingar. Man får också möta Jasmine som tvingas välja mellan sin familj och sitt uppdrag att skydda de amerikanska soldaterna. Jag har aldrig gråtit så mycket som när jag läste den här. Alla borde läsa den... speciellt sånna som jag, som har rejäla fördomar mot amerikanska soldater. De är ju faktiskt bara människor de med.

En kvinnas resa- Agneta Sjödin
Oväntat nog är Agneta Sjödin, just nu, min favvoförfattare härifrån Sverige. I den här boken får man följa Maria under en 80 mil långa pilgrimsvandring. Man får följa hennes tankar, hennes möten och hennes skoskav. Den långa resan blir samtidigt en inre resa, både för huvudpersonen och för mig. Det är andliga tankar, ytliga tankar och helt vanliga tankar.

// Sofie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0