Baklava från sött, sweet, dulce

Eftersom två tredjedelar av familjen har en grekisk härkomst så äter vi ofta grekisk mat. Den bästa efterrätten efter stifado eller moussaka är helt klart Baklava. Inte för att man orkar äta ens en utan mest för att man vill längta bort i några minuter. I år vet vi inte ens om vi kommer ner till huset i Grekland, så det kan hända att vi måste trösta oss med många Baklava. Den här gången gjorde jag det enkelt efter receptet i "sött, sweet, dulce". Det godaste man kan tänka sig.



Till ca 24 rutor:
ca 400 g filodeg
400 g valnöttera
4 msk socker
1 tsk kanel
150 g smält smör

Lag av:
3 dl vatten
2 dl socker
1 liten kanelstång
½ dl honung
2 msk citronjuice

dekorera med lite hackade valnötter.

Tina filodegen. Hacka valnötter fint. Blanda med socker & kanel i en skål. Ställ åt sidan.

Värm ugnen till 180 grader. Smält smöret & smörj en liten långpanna på ca 20*30 cm.

Ta sedan fram ett par ark filodeg i taget. (degen torkar så lätt,¨så håll den täckt under arbetets gång) & klipp med sax till bitar som passar i långpannan.

Lägg en bit i långpannan och pensla ovansidan med smält smör. Fortsätt så tills du fått fyra lager filodeg med smält smör mellan varje.

Fördela då hälften av nötblandningen ovanpå filodegen. Lägg sedan på ytterligare tre lager filodeg med smält smör mellan varje. Fördela resten av nörblandningen ovanpå och avsluta m ytterligare fyra lager filodeg.

Skär sen med vass kniv igenom det hela till hälften i rutor.

Grädda baklavan 30-40 min tills det fått gyllene färg.

Värm under tiden vatten, socker, kanel & honung i en kastrull. Koka ca 10 min utan lock. Ta bort kanelstången & smaksätt m citron. Skeda sen lagen över baklavan. Strö över fint hackade nötter och låt svalna.

Skär igenom baklavan helt och servera med vaniljglass.

Himmelskt!

// Sofie.


Kommentarer
Postat av: Linda

Gud vad gott, ge mig! Jag är så hungrig nu så jag skulle kunna äta upp min egen arm. Men det ska jag inte göra. Istället ska jag äta ugnspannkaka. Nu har jag väntat länge nog. Pusskysshej!

2010-05-19 @ 10:55:49
URL: http://lindakabilmanordqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0