Lakritzpannacotta med rabarberkompott





Eftersom lakritz, rabarber och vanilj tillsammans smakar helt fantastiskt, och jag älskar pannacotta, så provade jag att göra en efterrätt som kombinerade just dessa ingredienser. Och gud så gott det blev! Ni bara måste prova.


Lakritzpannacotta
4-6 portioner

5 dl vispgrädde
1 st vaniljstång
0,5 dl råsocker
3 st gelatinblad
2 tsk lakritzpulver (mer eller mindre beroende på hur mycket smak man vill ha förstås)

Lägg gelatinbladen i blöt. Häll vispgrädde, socker och lakritzpulver i en kastrull. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna, sen i med både frön och stång i kastrullen. Koka upp och låt puttra 1-2 minuter under omrörning. Ta av kastrullen från plattan. Krama ur gelatinbladen och rör ner i kastrullen (får absolut INTE koka). Plocka upp vaniljstången. Häll upp i tjusiga glas och kyl i ca 2 timmar.

Medans gör du kompotten!


Rabarberkompott

3-4 rabarberstjälkar
0,5 dl råsocker
2 msk mörk rom

Skala rabarbern om du har kraftiga stjälkar. Skiva tunt. Sjud sakta ihop tills rabarbern är så mjuk att den faller isär. Känns den för lös, koka en stund till till önskad konsistens. Häll ett tunt lager ovanpå pannacottan. In i kylen igen i 15 min (eller tills den ska serveras).

Dekorera med myntablad stax innan servering!

//Angelica

Chokladig paj med mandel och päron

Jag älskar choklad... det gör alla normala. Den är sötsliskiga chokladpajen som för tankarna till tantiga mandelkubb är ljuuuvlig. För de flesta räcker det med en liten bit. Men inte för mig. Tror att pajen passar in i Söta Sakers Månadens sötsak som i september månad är just Choklad.



Chokladsmördeg:
2 dl vetemjöl
1 msk kakao
1 nypa salt
3/4 dl finkornigt strösocker
60 g osaltat smör
1 äggula
2-3 krm vaniljsocker
1 msk standardmjölk
 
Fyllning:
125 g osaltat smör
1½ dl finkornigt strösocker
2 ägg
125 g finmalda sötmandlar
2 msk kakao
några droppar bittermandelessens
410 g konserverade päronhalvor i juice (avrunna)
15 g mandelflarn
1 msk florsocker att pudra över

Förbered först pajdegen:
Sikta ner mjöl, kakao, salt & socker i en skål. Arbeta in smöret till en smuldeg.
Rör ner äggulan och vaniljsockret och arbeta degen. Tillsätt mjölken om den inte är tillräckligt smidig.
När den är slät- lägg den i en plastpåse i kylen i sisådär 30 minuter.

Sätt ugnen på 190 grader.
Kavla ut pajdegen och tryck ut den i en form med avtagbara kanter (23 cm i diameter)
Ställ i kylen tills den ska användas.

Vispa smör & socker till ett ljust, poröst skum. Vispa ner ett ägg i taget tillsammans med den finmalda mandeln. Sikta ner kakaon och vänd ner den tillsammans med bittermandelessensen.
Skeda över blandningen i pajskalet och jämna till ytan.

Torka av päronhalvorna dela dem och tryck sedan försiktigt ner dem i smeten.
Strö över mandelflarn och grädda i ca 40 minuter.

Låt pajen svalna i minst 10 minuter innan du pudrar över florsocker serverar den med grädde och kaffe.
Den är supergod både kall & varn... sliskigt god...

Receptet hittade jag i "Choklad!" av Kathryn Hawkins.

Chokladpussar. // Sofie.

Syjuntan

Det var nästan en månad sen My little honey bloggade och halva orsaken är syjuntan. Denna fantastiska sammankomst äger rum en gång i veckan och fylls av handarbete, nybakta kakor, kaffe och mycket prat. Den har sugit tag i mig och gjort att jag virkat, sytt och stickat även andra dagar i veckan. Så pass mycket att jag haft en inflammerad högerhand i sisådär fyra veckor. Men det är det värt! Jag har skapat ett par gardiner, 61 små mormorsrutor och två stora i form av grytlappar. Jag har dessutom börjat riva rutor till ett lapptäcke och igår påbörjade jag en strumpstickning. Kanske blir jag rent av farmor på köpet. Man vet aldrig.





Stick on... // Sofie.

RSS 2.0