Gudomliga apelsinrulle

Min morfars flickvän Anna-Lisa bakar världens godaste kakor. Och då menar jag verkligen VÄRLDENS godaste kakor! Hon bjuder alltid på minst sju sorters kakor och man kan inte låta bli att smaka av alla. Som jag skrev här innan så är apelsinrulle en av mina favvokakor men jag gissar att det kommer in fler av hennes recept här i framtiden.



Deg:
225 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
75 g strösocker
150 g smör
1 äggula

Mandelmassa:
100 g skållade sötmandlar
2 dl florsocker
1 äggvita
rivet skal av en apelsin
ett par droppar röd karamellfärg

* Blanda de torra ingredienserna & nyp ihop med smör.
* Knäck i en äggula & arbeta ihop till en deg.

* Skåla mandlar och mixa dem med övriga ingredienser till mandelmassan. (Om den blir tjock kan man späda med några droppar apelsinsaft. Den ska vara krämig.)

* Kavla ut degen till den är cirka ½ cm tjock. Dela den i tre längre delar och klicka ut mandelmassa på varje bit.
* Gör rullar av de tre bitarna och rulla in dem i bakplåtspapper. (Väldigt viktigt för att de ska hålla formen)
* In i ugnen- 225 grader i sisådär 15 minuter.

* Ta ut dem ur ugnen och skär dem i 1 cm tjocka bitar. Låt svalna & avnjut med ett glas mjölk eller kaffe i en tjusig kopp.

Om man vill göra dem ännu flådigare så fick jag Anna-Lisatipset att ge dem lite glasyr av florsocker, apelsinsaft och röd karamellfärg. Så får det bli nästa gång.

Kram, Sofie.

Kommentarer
Postat av: Anna Östlund

Mamma brukar göra där goda kakorna från ett recept farmor hade. Då penslar hon smält choklad överst på kakorna och strör lite rosafärgat pärlsocker ovanpå.



Himmelskt!

2010-05-21 @ 07:43:18
URL: http://lillanna.bloggsida.se
Postat av: Annika

ah vilket bra recept, ska genast pröva det!!! tack!

2010-05-25 @ 13:08:24
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0